Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
marcel21674 Freak
Geregistreerd op: 31-3-2011 Berichten: 569 Woonplaats: Heemskerk
|
Geplaatst: Vr 20 Apr, 2012 21:22 Onderwerp: Katalysator |
|
|
Voor m'n aankomende apk heb ik een kat. Nodig. Er zit nu een rechte pijp tussen en ik denk niet dat hij het daarmee red.
Heeft iemand nog wat liggen? _________________ Mazda 626(ge) Hatchback 1.8i 16V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX-6 2,5L 24V (1992)
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen |
|
Naar boven |
|
|
rob.showa Betalend Clublid
Geregistreerd op: 22-2-2003 Berichten: 3382 Woonplaats: Dodewaard
|
Geplaatst: Vr 20 Apr, 2012 22:13 Onderwerp: |
|
|
Nee, helaas.
Heb hier hetzelfde probleem.
Kat voorzien van een rvs pijp.
Zal me benieuwen wat hij hier van de week gaat doen. _________________ '92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie
'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel
Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR |
|
Naar boven |
|
|
jurrienth Freak
Geregistreerd op: 14-11-2011 Berichten: 141 Woonplaats: borne
|
Geplaatst: Vr 20 Apr, 2012 22:48 Onderwerp: |
|
|
Welk bouwjaar is je mx6? tot 1992 is alleen stationair voor uitlaatgasmeting!. _________________ Mazda mx-6 2.5i V6 Rood
250.000 km gepasseerd! |
|
Naar boven |
|
|
Mazdarati Freak
Geregistreerd op: 12-4-2006 Berichten: 3121 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Za 21 Apr, 2012 6:36 Onderwerp: |
|
|
Het moet kunnen hoor zonder kat .
Die van mij is tot nu toe altijd nog gekeurd met een lege kat en dat ging best goed . _________________ Audi a3 3.2 quattro S-line
268pk / 345nm |
|
Naar boven |
|
|
marcel21674 Freak
Geregistreerd op: 31-3-2011 Berichten: 569 Woonplaats: Heemskerk
|
Geplaatst: Za 21 Apr, 2012 8:08 Onderwerp: |
|
|
Mazdarati schreef: | Het moet kunnen hoor zonder kat .
Die van mij is tot nu toe altijd nog gekeurd met een lege kat en dat ging best goed . |
Een lege kat. is het probleem ook niet, zolang hij maar z'n co haalt is het goed.
Er zit bij mij alleen helemaal geen kat. onder, alleen een stuk rechte pijp met 2 flenzen en dat is wel een probleem. Want volgens kenteken moet er een kat. onder zitten.
Nou ja laat hem eerst wel keuren van de week en dan zien we wel, want ik denk dat er wel meer aan mankeert.
oa. nieuwe banden rondom, en misschien dat de remmen ook wel wat problemen gaan opleveren, niet qua werking maar wel qua roest schade aan de remschijven. _________________ Mazda 626(ge) Hatchback 1.8i 16V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX-6 2,5L 24V (1992)
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen |
|
Naar boven |
|
|
Mazdarati Freak
Geregistreerd op: 12-4-2006 Berichten: 3121 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Za 21 Apr, 2012 8:23 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoel ook dat hij door de keuring kan komen zonder kat (CO dan he).
Normaal heb ik er een kat vervanger onder en met de keuring de lege kat omdat hij anders wordt afgekeurd .
Ik zet dan gewoon de lege kat er onder en dan is het wel goed .
Ondangs de co het zelfde is .
Maar zolang er bv u9 op het kenteken staat dan moet die eronder zitten . _________________ Audi a3 3.2 quattro S-line
268pk / 345nm |
|
Naar boven |
|
|
rhino Freak
Geregistreerd op: 5-4-2008 Berichten: 785 Woonplaats: eerbeek
|
Geplaatst: Za 21 Apr, 2012 8:32 Onderwerp: |
|
|
ik kan wel een goede sportkat regelen. _________________ Mazda mx-6 2.5 v6 1992 165.000km kleur onbekend RIP 07-10-2012
Mazda mx-6 2.5 v6 1993 320.000km Passion rose |
|
Naar boven |
|
|
André Freak
Geregistreerd op: 14-2-2007 Berichten: 255 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Do 26 Apr, 2012 8:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de kat totaal verwijderd en een complete RVS uitlaat eronder gezet.
Dus geen kat meer.
Al 3 jaar zonder problemen door de keuring.
De kat is namelijk niet verplicht !! alleen de co waarde moet onder een
bepaalde waarde (bij stationair draaien) zitten en dan is het OK. _________________ Mazda MX-6 2.5i 24V & Mazda 6 CITD & Kawasaki ZZR-1100/KR1S/KL250/Z750.
Speed is all you need ! |
|
Naar boven |
|
|
rob.showa Betalend Clublid
Geregistreerd op: 22-2-2003 Berichten: 3382 Woonplaats: Dodewaard
|
Geplaatst: Do 26 Apr, 2012 13:56 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De kat is namelijk niet verplicht !! alleen de co waarde moet onder een
bepaalde waarde (bij stationair draaien) zitten en dan is het OK.
|
Staat er U9 op je kentekenbewijs dan is tie wel verplicht en hoort hij er dus onder te zitten.
Je CO mag max 0.5 zijn.
Daarom hier dus een kapotte orginele kat-vervanger.
Voor de buitenzijde zit hij er dus onder en voldoe je aan de U9 _________________ '92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie
'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel
Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR |
|
Naar boven |
|
|
André Freak
Geregistreerd op: 14-2-2007 Berichten: 255 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Do 26 Apr, 2012 19:52 Onderwerp: |
|
|
Hallo Rob,
ik ben het niet met je eens.
Auto's van voor 31-12-1992 zijn niet katalysator verplicht, ook al staat er
U9 op het kenteken.
U9 betekent niets meer of minder dan de milieu eis.
% co bij stationair toerntal in dit geval.
Ik heb bij mijn APK papieren ook een uitdraai van de RDW waar dit duidelijk in vermeld staat.
Kijk het maar eens na op de RDW site of vraag het een APK keurmeester.
Mijn MX6 heeft al eens een steekproef gehad en geen probleem dus. _________________ Mazda MX-6 2.5i 24V & Mazda 6 CITD & Kawasaki ZZR-1100/KR1S/KL250/Z750.
Speed is all you need ! |
|
Naar boven |
|
|
Jorn Freak
Geregistreerd op: 10-2-2012 Berichten: 154 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Do 26 Apr, 2012 20:17 Onderwerp: |
|
|
André schreef: | Hallo Rob,
ik ben het niet met je eens.
Auto's van voor 31-12-1992 zijn niet katalysator verplicht, ook al staat er
U9 op het kenteken.
U9 betekent niets meer of minder dan de milieu eis.
% co bij stationair toerntal in dit geval.
Ik heb bij mijn APK papieren ook een uitdraai van de RDW waar dit duidelijk in vermeld staat.
Kijk het maar eens na op de RDW site of vraag het een APK keurmeester.
Mijn MX6 heeft al eens een steekproef gehad en geen probleem dus. |
naar mijn weten klopt het precies wat andre zegt! ik had ditzelfde bij mijn mx-3 uit 92 _________________ MX-6 2.0i 16V '95 |
|
Naar boven |
|
|
DannyW Freak
Geregistreerd op: 7-7-2011 Berichten: 15 Woonplaats: Wijlre
|
Geplaatst: Do 26 Apr, 2012 20:52 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan het hoogstens invloed hebben op je type goedkeuring. De auto is goedgekeurd voor Nederland met een kat eronder. Maar APK kijkt daar dus niet naar of zo. |
|
Naar boven |
|
|
rob.showa Betalend Clublid
Geregistreerd op: 22-2-2003 Berichten: 3382 Woonplaats: Dodewaard
|
Geplaatst: Do 26 Apr, 2012 22:41 Onderwerp: |
|
|
Auto's voor die datum zijn inderdaad niet katalisator verplicht, behalve als het op het kenteken aangegeven wordt door U9.
U9 betekent niets meer of minder dan katalisator.
Dat je dan toch door de keuring komt terwijl er geen onder zit, zegt alleen maar wat over het keurstation aangezien die het blijkbaar niet controleren.
Mijn keurstation let er wel op en weten ook dat die van mij leeg is, maar gaat de CO over de 0.5 heb ik nog steeds een probleem en wordt hij niet goedgekeurd.
Auto's voor ik dacht 97 zijn ook niet verplicht een mistachterlicht te hebben, maar zit hij er op dan moet hij wel werken.
Ik heb er dus geen. _________________ '92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie
'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel
Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR |
|
Naar boven |
|
|
marcel21674 Freak
Geregistreerd op: 31-3-2011 Berichten: 569 Woonplaats: Heemskerk
|
Geplaatst: Vr 27 Apr, 2012 6:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het zelf maar eens opgezocht en ik denk toch dat andre gelijk heeft.
Er staat in de richtlijnen dat auto's van voor 31 december 1992 geen werkende emmisieregeling hoeven te hebben.
Vanaf 1jan 1993 moet hij werken als het aanwezig is en vanaf 1995 is een kat pas echt verplicht.
Er word niet gesproken over codes op kenteken of als de auto een kat heeft moet die ook werken (tot bj. 1993).
Strikt genomen hoefen ze op het kenteken ook helemaal niet naar de emmisiecode te kijken.
Dus zoals ik het dan lees.
Voor bj. 1993 doet er niet toe of hij er wel of niet onder zit, zolang de co maar max. 0,5 is.
bj. 1993 tot 1995 Als het op kenteken is aangegeven, moet het aanwezig zijn en "werken".
vanaf bj. 1995 moeten alle auto's een werkende kat hebben. _________________ Mazda 626(ge) Hatchback 1.8i 16V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX-6 2,5L 24V (1992)
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen |
|
Naar boven |
|
|
rob.showa Betalend Clublid
Geregistreerd op: 22-2-2003 Berichten: 3382 Woonplaats: Dodewaard
|
Geplaatst: Vr 27 Apr, 2012 14:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | U9 betekend dat je wel een kat hebt, en aan 0,5 CO uitstoot moet voldoen, maar dat je niet verplicht een kat hoeft te hebben, zolang dus je uitstoot maar onder die 0,5 is.
|
Klopt inderdaad.
Je moet echter wel aan de 0.5 norm voldoen, met of zonder kat. _________________ '92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie
'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel
Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR |
|
Naar boven |
|
|
|