Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Website ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Kabouterventje/Ulixes: Is dit nou goed (Belgisch) nieuws?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. -> Off-Topic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Zo 14 Mei, 2006 10:45    Onderwerp: Kabouterventje/Ulixes: Is dit nou goed (Belgisch) nieuws? Reageer met quote

Dit kwam ik op een ander forum tegen maar de bronvermelding is er bij dus ik dacht van zal het maar ff posten.
Dit lijkt de goede kant op te gaan zo, voor de belgische tuners!


Tuners,
Nieuwe omzendbrief Tuning !!! (deze is de enige juiste)
Deze omzendbrief vervangt de omzendbrief van 15 februari 2006 betreffende sommige verbouwde voertuigen

In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 maart 2003 (hierna : K.B. van 15 maart 1968), wordt bepaald in artikel 3, § 3: "de ingebruikneming op de openbare weg van een chassis of een zelfdragend voertuig is verboden, wanneer dit laatste niet geheel overeenkomt met het type dat werd goedgekeurd ingevolge een aanvraag, ingediend door de in artikel 6 van hetzelfde besluit bedoelde personen.".

Overeenkomstig artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het proces-verbaal van goedkeuring bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd, tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.

Onder verbouwingen dient men vooral te verstaan, drastische ingrepen zoals aan de stuurinrichting, aan het ophangings-, emissie- of remsysteem of fundamentele ingrepen op het chassis of zelfdragend koetswerk die indruisen tegen het bestaande P.V.G. of C.O.C.

Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968, niet van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de constructeur of diens gemachtigde vereist.

Deze omzendbrief is uitsluitend van toepassing op de voertuigen van de categorie M1. Voor de andere voertuigcategorieën blijft artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968 onverkort van toepassing.

De aanbieder van het voertuig deelt iedere in deze omzendbrief vermelde wijziging of verbouwing mee aan het keuringsstation.

Tijdens de periodieke of niet-periodieke keuring van het voertuig wordt de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen aan de voorschriften van deze omzendbrief vastgesteld door aflevering door het bevoegde keuringsstation van een tuningrapport dat aan het overeenkomstig artikel 23decies, van het K.B. van 15 maart 1968 afgeleverde keuringsbewijs wordt gehecht.

Voor de afgifte van het tuningrapport geldt het tarief bedoeld in artikel 23undecies, 7°, van het K.B. van 15 maart 1968.

De in deze omzendbrief voorziene validatieprocedures beogen de vaststelling van de conformiteit van de verbouwingen of onderdelen aan de hand van een document dat aan het keuringsstation moet worden voorgelegd.

Er zijn drie soorten validatieprocedures:
a)een validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest;
b)een validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, gevalideerd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag;
c)een validatieprocedure voor sommige verbouwingen aan de hand van een montagehandleiding.
Het erkend labo vermeld in punt b) moet voldoen aan EN 17025 of EN 45004.

De erkende instelling vermeld in punt b) moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
-V.Z.W. naar Belgisch recht;
-ISO 9001 : 2000 gecertificeerd.

Elke validatieprocedure impliceert een administratieve keuring, waarvan het tarief wordt bepaald in artikel 23undecies, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968.

De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn:
1)Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2)Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
3)De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
4)De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
5)De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
6)De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.
7)De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
8)Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
9)Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een privé-terrein worden gebruikt.
10)De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.
Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden:
1)aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden:
- reflectiegraad maximum 15 % ( enkel voor folies )
- doorzichtig
2)aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden:
- twee buitenspiegels
- reflectiegraad maximum 15 % ( enkel folies )
3)aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden:
- ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
- niet reflecterend
4)« cleanen », het verwijderen of wegnemen van:
- zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
- afdekkappen rond wielopeningen
- sierstrips op voor- en achterbumper
- sierstrips op voor- en achterlichten
- sierlijsten rond ruiten
- sierlijsten op achterdeur (koffer)
- dakrails
- emblemen op carrosserie
- emblemen in voorgrille
- antenne
5)verplaatsen van officiële kentekenplaat - voorwaarden:
- in midden of aan zijde van bestuurder
- niet buiten zijkant van voertuig
- onderrand minstens 30 cm boven wegdek
- voldoende verlicht
- verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld
- goed leesbaar op afstand van 30 m
6)vervangen van voorlicht (geen xenon) - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud orginele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig
7)vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig
- automatische lichthoogteregeling
- koplampreinigingsinstallatie
8)vervangen van achterlicht - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig
9)vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
- behoud functionaliteit
- behoud minimale lichtsterkte
10)vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève
11)vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- aantal
- onderrand minimum 25 cm boven wegdek
- bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
12)vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden:
- behoud originele kleur ( uitstraling )
- aantal
- werking enkel bij achteruitrijden
- onderrand minimum 25 cm boven wegdek
- bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
13)vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden:
- nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
- geen direct licht naar achteren
- wit
- statisch
14)verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep
15)wegwerken van sleutelgat van deuren
16)verplaatsen van sleutelgat van deuren
17)vervangen van greep van klinken - voorwaarde:
- niet raken aan sluitmechanisme
18)verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde:
- niet wijzigen slot
19)verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden:
- verwijderen van achterbank
- verwijderen van achterste veiligheidsgordels
- definitief onbruikbaar maken van verankeringspunten van achterbank
20)vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde:
- behoud functionaliteit
21)vervangen van carterbescherming - voorwaarde:
- stevig en degelijk gemonteerd
22)vervangen van contactoppervlak pedaal - voorwaarden:
- antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
- stevig en degelijk gemonteerd
- voldoende ruimte tussen pedalen
23)monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500Watt - voorwaarde:gepaste zekering of gelijkwaardig systheem
24)vervangen en wijzigen van dashbord
25)aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden:
- wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
- juiste graduatie van meettoestellen
- indicatielampjes goed zichtbaar
- geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie
26)vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde:
- voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968
27)monteren van sporttankdeksel - voorwaarden:
- sluiting tankdop verzekerd
- niet raken aan ontluchtingsmechanisme
28)monteren van spoiler - voorwaarden:
- materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.) (vanaf 1 september 2007)
- niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
- niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
- maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)
29)verlengen van motorkap - voorwaarden:
- behoud functionaliteit
- minimale lichtbundel
30)aanbrengen van lichtmask - voorwaarden:
- minimale lichtbundel (vooraan)
- lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)
31)monteren van ruitenwisser - voorwaarden:
- minstens één
- veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk
32)vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden:
- niet raken aan mechanisme
- degelijk gemonteerd
- niet hinderen werking handrem
33)vervangen van remblok - voorwaarde:
- e- of E-goedgekeurd
- voldoen aan voorschriften van verordening 1400/2002
34)verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde:
- behouden van wettelijke afstand lichten
35)monteren van spatbord - voorwaarden:
- naar binnen plooien van rand
- voldoende wielafscherming
36)vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden:
- niet raken aan hefboomwerking
- degelijke montage
37)aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
38)monteren van veerpootbrug - voorwaarden:
- montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
- stevig en degelijk gemonteerd
39)vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
- e- of E-goedgekeurd
40)vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
- validatieprocedure
41)vervangen van stuurwiel - voorwaarden:
- montage door middel van vervormbare adapter, indien van toepassing
- alle bedieningen goed bereikbaar
- snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
- signaalhoorn bruikbaar
42)vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
- degelijke bevestiging
- geschikt voor voertuig
- compatibel met gordels en hun verankeringspunten
- validatieprocedure
43)vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
- montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
- stevig en degelijk gemonteerd
- geschikt voor voertuig
- compatibel met gordels en hun verankeringspunten
- validatieprocedure
44)vervangen van remschijf - voorwaarden:
- voldoen aan voorschriften van verordening 1400/2002
45)vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat -voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
- normale emissietest mogelijk
- validatieprocedure
46)vervangen van uitlaat door niet orginele uitlaat - voorwaarden:
- maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
- normale emissietest mogelijk
- validatieprocedure
47)vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen) motorkap - voorwaarden:
- motorkap heeft dezelfde vorm en afmetingen als de originele
- gebruik van originele scharnieren
- gebruik van originele sluit- en noodvergrendeling
- verzekeren van brandveiligheid
- validatieprocedure
48)verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers - voorwaarden:
- voertuig is niet langer dan 6 m
- geen koppelingsinrichting aanwezig
49)monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde:
- in lijn van koetswerk
50)monteren van luchthapper op dak - voorwaarde:
- niet raken aan dragende structuren
51)monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden:
- behoud afstand tussen motor en motorkap
- niet overschrijden maximale uitsparing
52)monteren van vlinderdeur - voorwaarden:
- geschikt voertuig
- validatieprocedure
53)vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden:
- e- of E-goedgekeurd
- compatibel met verankeringspunten en zetel
- validatieprocedure
54)monteren van veiligheidskooi - voorwaarden:
- achter voorste zetels
- verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
- stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
- geen invloed op integrale en functionele karakteristieken vanpersonencompartiment
- validatieprocedure
55)monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure

De voorwaarden e- of E-goedgekeurd en alle in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden uitsluitend voor voertuigen met een Europees gelijkvormigheidsattest of C.O.C. en niet voor voertuigen met een Nationale goedkeuring. Deze regel is niet van toepassing voor de rubrieken 6,7,8,9,10,11,12 en 53) behoudens voor de andere voertuigcategorieën blijft artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968 onverkort van toepassing.

Voor de met e- of E-goedgekeurde onderdelen verbouwde voertuigen wordt bij afwezigheid van het bijhorende homologatieattest een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden uitgereikt.


De in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden niet voor eerder gevalideerde verbouwingen, verricht onder verantwoordelijkheid van de constructeur.


Tot 1 september 2007 wordt voor de met niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd verbouwde voertuigen een keuringsbewijs met een normale geldigheid van twaalf maanden uitgereikt.

Vanaf 1 september 2007 krijgen deze voertuigen ofwel een keuringsbewijs met een normale geldigheid ofwel een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen en krijgen de onderdelen respectievelijk ofwel een definitieve goedkeuring ofwel een definitief verbod.

De geldigheid van het keuringsbewijs kan worden verlengd tot op het ogenblik van de definitieve goedkeuring of het definitief verbod.

Leveranciers of producenten die onderdelen op de markt brengen die niet e- of E- zijn goedgekeurd en die overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure zijn onderworpen dienen voorafgaandelijk contact op te nemen met de FOD Mobiliteit en Vervoer. Zij worden verzocht een volledig dossier over te maken. Op basis van dit dossier zal de FOD Mobiliteit en Vervoer oordelen of deze onderdelen al dan niet in aanmerking komen voor een validatieverslag.

Tot 1 september 2006 kunnen deze onderdelen zonder validatieverslag en onder verantwoordelijkheid van de leverancier of producent op de markt worden gebracht. Na 1 september 2006 krijgt elk niet-e- of E-goedgekeurd onderdeel dat op de markt wordt gebracht en dat overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure is onderworpen en waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd of waarvoor geen volledig dossier aan de FOD Mobiliteit en Vervoer is overgemaakt een definitief verbod.

Vanaf 1 september 2007 krijgen voertuigen die met dergelijke onderdelen zijn uitgerust en die ter keuring worden aangeboden een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen.

Zijn in elk geval verboden:
1)aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruiten en voorruit ( uitgezonderd zonneband )
2)aanbrengen van zonneband op voorste zijruiten
3)wegnemen van sluitmechanisme van koffer
4)wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer
5)wegnemen van sluitmechanisme van deuren
6)wijzigen van structuur van motorkap
7)wijzigen van afstand tussen motor en motorkap
8)vervangen van motorkapscharnier
9)spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.) (vanaf 1 september 2007, tenzij vermeld op eerder afgeleverd tuningrapport)
10)topchops
11)afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren
12)hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag
13)verwijderen van airbag
14)driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel
15)afdekken van signalisatie
16)monteren van NOS-fles
17)plaatsen van startknop
18)wegnemen van derde stoplicht
19)plaatsen van vierde stoplicht
20)bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging
21)wijzigingen aan remsysteem
22)vergroten van spoor door middel van spoorverbreder
23)wijzigen of monteren van stabilisatorstangen
24)monteren van ander type ophangingsrubber
25)wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper
26)monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen
27)motortuning
28)monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar
29)monteren van velgen met adapter los van velg
30)monteren van een stuurwiel met niet-vervormbare adapter

De bepalingen van deze omzendbrief zijn van toepassing vanaf 15 mei 2006.

Brussel, . mei 2006.

De Minister van Mobiliteit,
R. LANDUYT.

www.streettuner.be

Serge Robesijn
Zaakvoerder
Street Tuner Magazine

serge@streettuner.be
mobile:
0032 472 / 20 24 26
_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
texx
Freak


Geregistreerd op: 18-11-2004
Berichten: 1802
Woonplaats: denhaag

BerichtGeplaatst: Zo 14 Mei, 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

een ding... pffff..
_________________
MB C32 AMG. 3.2 V6 Kompressor 2002, 355HP/460TQ Top: 299KM/U.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
EwoutV6
Freak


Geregistreerd op: 20-11-2004
Berichten: 697
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Zo 14 Mei, 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Toch maar op duits of nederlands kenteken gaan rijden als je nog wat wil uithalen met je auto Confused ze zijn daar zot geworden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sander
Freak


Geregistreerd op: 14-6-2002
Berichten: 2117

BerichtGeplaatst: Zo 14 Mei, 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ehmm...zijn Belgen hè... Wink
_________________
Mazda6 Sportbreak 2.0 CiTD 2009
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kabouterventje
Freak


Geregistreerd op: 21-1-2005
Berichten: 647
Woonplaats: Lochristi

BerichtGeplaatst: Ma 15 Mei, 2006 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Awel, dit is eigenlijk geweldig nieuws....
Als je vorige omzendbrief bekijkt toch.
Ga ff kort uitleggen wat het probleem is of was, onze minister van verkeer wil de tuners een legaal bestaan geven. Dus hij laat in samenwerking met alle betrokken partijen (tuners, winkeliers, fabriekkanten en Goca, apk voor jullie) een omzendbrief (wet) opstellen die tuning legaal maakt en de "onveilige" situaties moet laten verdwijnen. Maar... De brief wordt zodanig opgesteld zodat je ruimte krijgt voor interpretatie. Waarom? Om inloopproblemen op te lossen en naar een definitief ontwerp toe te werken. Dan komt het grote probleem.
We schrijven 15/02/2006: De eerste omzendbrief is een feit. Maar wat gebeurt er? Iedereen die z'n wagen aanbied voor een "tunningkeuring" krijgt in 99% van de gevallen rood. Waarom? Omdat Goca geld geroken heeft en alles letterlijk overneemt, terwijl dit duidelijk niet de bedoeling is. Dat duurt een week (intussen worden begrafeniswagen, ijscowagens, ouwe karren met houten stuurtjes... vollop afgekeurd). Dit komt aan FBAT (federatie van belgische auto tunning) aan hun oren en de hel barst los. Belgische firma's die al jaren een eigen produktenlijn hebben zijn ineens onwettig, een sportstuur heeft een EU-keuringsattest nodig, iddem uitlaat en sportstoellen (dat ze FIA gekeurd zijn deed niet terzake, EU keuring is veilig, Fia niet, was de mening van Goca).

Je kan je wel inbeelden dat de hel losbarstte bij de de Die-hards en winkeliers. Dan spreken we nog niet over datgene wat Goca in z'n zakken stak. 35€ keuring + 25€ tunningkeuring + 6€ per onderdeel dat verbouwd is tot een maximum betaling van 54€, reken dus maar uit. Plus dat de auto bijna altijd rood kreeg en dus nog es mocht terugkeren.

Onze minister, tja, die werd alsmaar roder en roder Wink
Op een gegeven moment zei hij en ik citeer: "Waarom ben ik minister van verkeer? Jullie doen jullie zin en breken jullie woord in plaats van mee te werken" doelend op de directeur van GOCA. Dus z'n antwoord was een nieuwe omzendbrief die duidelijker en klaar van taal is. Waardoor Goca kon stoppen met onnodige zakkenvullerij. Waarop hij nog es zei: "En jullie mogen nog blij zijn dat ik ze nog laat betalen voor die tunningkeuring, want jullie hebben je zakken al genoeg gevoeld op de rug van de gewone mens" op diezelfde directeur dus.

Dus ja, dit valt mee buiten daarvoor...
Is het goed? Neen, want aanpassingen die de veiligheid zouden kunnen verhogen zijn vaak niet toegelaten. Waarom? Goca heeft het materiaal niet om het te testen want ze hebben te weinig geld Rolling Eyes ... En dit is eigenlijk een firma die onder staatstoezicht staat. Er zijn ondertussen wel al koppen gerold daar...


Snap je? en inderdaad, dit is typisch belgisch. Ze hebben zelf last met de Tuv-keuring, want volgens Goca z'n "specialisten" zijn die niet streng genoeg. Terwijl Tuv vaak een pak verder gaat dan EU-keuring en dicht tegen de FIA aanleunt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Ma 15 Mei, 2006 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nou wat een gedoe zeg! Een lichtpuntje is iig dat er een doortastende minister op de zaak zit.
Het zal mij niet verbazen dat we hier ook nog zoiets krijgen.
_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kabouterventje
Freak


Geregistreerd op: 21-1-2005
Berichten: 647
Woonplaats: Lochristi

BerichtGeplaatst: Ma 15 Mei, 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het is enorm... Ik heb altijd een gloeieden hekel gehad aan de rooie, maar die Landuyt, kben blij dat hij er is. Dat is nu es de enigste waarvan ik kan zeggen dat hij luisterd naar de mensen. En die pipo's met zooooooo'n arm mogen zeggen wat ze willen, z'n reactie is gewoon: "ik ben baas, punt andere lijn" en zolang hij logisch blijft nadenken mag die vent blijven.

Jullie hebben weinig te vrezen eigenlijk, jullie systeem is volledig aangepast aan die situatie's. Neem nu "echte" tunning. Bij ons is alles dat meer vermogen kan opbrengen verboden. Laat staan swap's. Jullie verzekeringsysteem is er ook aan aangepast. Bij ons is dat een lachertje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. -> Off-Topic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group