Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Website ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
APK
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. -> Off-Topic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mathijs
Freak


Geregistreerd op: 8-6-2008
Berichten: 109

BerichtGeplaatst: Vr 15 Mei, 2009 19:27    Onderwerp: APK Reageer met quote

Zo, vandaag even voor de Apk geweest. Kreeg een compliment van de apk-keurmeester over de technische staat en het onderhoud van de auto!
Geen afkeurpunten en geen adviespunten!

Joepie, das weer 13 maanden apk!

Dat wou ik ff kwijt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ReneD
Freak


Geregistreerd op: 21-9-2006
Berichten: 503
Woonplaats: Aalten

BerichtGeplaatst: Vr 15 Mei, 2009 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Wink
_________________
MX-6 2,5 V6 24V KLDE,
Supro Suspension
Supro Exhaust System
182 pk/ 239 Nm

Eventencommissie MX-6 Club Nederland
http://www.cardomain.com/ride/3830092
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Mazdarati
Freak


Geregistreerd op: 12-4-2006
Berichten: 3121
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr 15 Mei, 2009 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk das mooi .

Ik heb hem helaas nog niet .
Maar wordt aan gewerkt .
_________________
Audi a3 3.2 quattro S-line
268pk / 345nm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Herwin
Freak


Geregistreerd op: 24-6-2007
Berichten: 1038
Woonplaats: Warffum

BerichtGeplaatst: Ma 17 Aug, 2009 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

die van mij heeft vandaag nieuwe APK erop gekregen.
Remklauw liep rechtsachter aan verder niks Cool

terwijl ik al van te voren wist dat ik een stuurkogel ruim heb Razz (gaat binnenkort wel vervangen worden trouwens).

en kmoest later nog weer terug omdat de ''keurmeester'' zijn handtekening vergeten te zetten was.

volgende APK 05-09-2010 Smile
_________________
In bezit:

1992 Mazda Mx-6 2.5i v6
1992 Mazda Mx-6 2.5i v6
1996 Mazda Xedos 6 2.0i v6
2004 Mazda 3 2.0 sport
1997 Mazda 626 2.5i v6(sloper)
1999 Yamaha R1
1999 Yamaha R1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
EwoutV6
Freak


Geregistreerd op: 20-11-2004
Berichten: 697
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Do 12 Nov, 2009 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag de witte MX-6 voor het eerst APK gekeurd sinds hij in ons bezit is. Gelijk goedgekeurd zonder aandachtspunten!

Het enige wat de keurmeester te zeggen had was: "mooie auto"
ik vind dat nogal een understatement Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
bastiaanp
Freak


Geregistreerd op: 10-6-2007
Berichten: 219
Woonplaats: Schagerbrug

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

Is de discussie over de xenonverlichting eigenlijk al beslist?

De mijne moet in januari en dan zou ik ff de normale verichting terug moeten zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rob.showa
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 22-2-2003
Berichten: 3382
Woonplaats: Dodewaard

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag achteraf Xenon monteren maar er zijn wel een paar spelregels.
Zo moet de code die op je koplampunit staat (op het glas) aangeven dat Xenon mag.(bij Xenon is dit een D met toevoeging R en /of C).
De ervaring die ik inmiddels heb met de RDW is dat die de mail maar half lezen en ook niet verder kijken dan hetgeen jij vraagt.
Dat je bij de ene garage wel goedgekeurd wordt en bij de andere niet vergelijk ikzelf maar met het feit dat in de kwart van alle gevallen deze garages zelfs geen koplamp af kunnen stellen.
_________________
'92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie

'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel

Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR


Laatst aangepast door rob.showa op Vr 13 Nov, 2009 12:50, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
rob.showa
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 22-2-2003
Berichten: 3382
Woonplaats: Dodewaard

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens als je zeker wou zijn had je het ook bij de RDW en meerdere garages kunnen checken, dan had je ook vergelijkingsmateriaal gehad.
Tevens is het zo dat ook de politie er op kan bekeuren.
Die hoeven alleen maar naar de codering van de koplampunit te kijken.
En er zijn dingen die volgens de RDW wel mogen en volgens de politie niet.
Was laatst een mooi voorbeeld van bij gevaar op de weg, maar wil me zo 123 effe niet te binnen schieten.
_________________
'92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie

'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel

Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
rob.showa
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 22-2-2003
Berichten: 3382
Woonplaats: Dodewaard

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Veranderingen rondom keuren verlichting
Er komen bij de RDW momenteel veel vragen binnen over de wijzigingen in de wetgeving rondom verlichting, en dan met name Xenonverlichting.
De eisen hieromtrent, opgenomen in de permanente eisen voor alle voertuigen, zijn per 1 mei wel verscherpt. Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK

Op onderstaande eisen kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

De eisen zijn nu als volgt:


Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.



Even wat van de site van de RDW geplukt.

Met de APK wordt er dus niet meer op gecontroleerd.
Voor je APK maakt het dus niets meer uit.
Voor de politie is het een ander verhaal.
Wordt je door de politie staande gehouden dan wordt er dus wel naar gekeken.
De politie controleerd dus wel of de code voor Xenon wel in je koplampglas staat.
Deze code is overigens: D met de toevoeging R en/of C
Eveneens kan er dan gecontroleerd worden ofdat er een automatische nivo-regeling op de auto zit en ofdat er een wasinstallatie gemonteerd is.
Dus niet dat wieltje om je koplampen in hoogte te verstellen maar een automatische variant, de chiroscoop.
Al met al had het beter met de apk gecontroleerd worden aangezien er dan niet meteen een bekering aan vast zit.

Tevens nog een paar andere punten gevonden.

Quote:
Wijzigingen in APK keuringseisen
Vanaf 1 mei 2009 zijn er andere keuringseisen van kracht voor de APK. De keuringseisen zijn gemoderniseerd en grotendeels versoepeld. Er wordt echter wel strenger gecontroleerd op eisen die moeten bijdragen aan een beter milieu of aan uw persoonlijke veiligheid.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.



U krijgt meer vrijheid in de aankleding van uw voertuig, bijvoorbeeld met verlichting (zie ook hieronder)
Er wordt niet meer gecontroleerd op blindering van ramen. Let op: de politie let wel op het zicht van buiten naar binnen. De lichtdoorlatendheid van autoruiten moet ten minste 50% zijn.
Nieuw is dat de aanwezige electronica (EOBD) in een voertuig wordt ingezet om te controleren in hoeverre het voertuig aan de eisen voldoet. De analyse met behulp van dit middel is vrijwillig.
Het aantal cilinders dat staat vermeld op het kentekenbewijs moet juist zijn.
De wielbasis op het kentekenbewijs moet overeenkomen met de wielbasis van de auto.
Er wordt gericht gecontroleerd op de maat en de draairichting van de banden.


Er wordt met de APK dus ook niet meer gecontroleerd op het blinderen van de ramen maar je krijgt er wel een bekeuring voor als je door de politie wordt gecontroleerd.
Er wordt gecontroleerd op het aantal cylinders (voor degene met die met de gedachtte rondlopen om de 2.0I4 te vervangen door de 2.5V6)
Er wordt gecontroleerd op de wielbasis, denk hierbij aan spoorverbreders (verbreding van je wielbasis.
_________________
'92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie

'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel

Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
EwoutV6
Freak


Geregistreerd op: 20-11-2004
Berichten: 697
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

bastiaanp schreef:
Is de discussie over de xenonverlichting eigenlijk al beslist?

De mijne moet in januari en dan zou ik ff de normale verichting terug moeten zetten.


Ik had het idee dat er niet op gelet wordt. De keurmeester zei bij mij dat de xenon verlichting in orde was. Cool Je kan ze voor de APK idd gewoon laten zitten!

Ik heb onlangs een gesprekje gehad met 2 agenten, deze vertelden me dat zolang het licht erg te blauw/paars is en niet verblindt ze er niets mee zullen doen. Hetzelfde geld voor de stadslichtjes. (op het verblinden na)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dit heb ik van een ander forum af en lijkt me de moeite waard om hier ook neer te zetten:

De xenon regelgevingen die op 1 mei dit jaar werden ingevoerd zijn weer van de baan. Met andere woorden xenon mag weer, mits je auto voor 1-12-2007 is en HEEL BELANGRIJK goed staat afgesteld. Zie hieronder voor de wijziging:

De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.



Dus gauw voor de winter die xenon er weer in. Maar rij alsjeblieft even bij een garage langs en laat je lampen afstellen! Ik zie er nog te veel die knudde staan afgesteld.
_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rob.showa
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 22-2-2003
Berichten: 3382
Woonplaats: Dodewaard

BerichtGeplaatst: Vr 13 Nov, 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dus gauw voor de winter die xenon er weer in. Maar rij alsjeblieft even bij een garage langs en laat je lampen afstellen! Ik zie er nog te veel die knudde staan afgesteld.


Als ik kijk hoeveel vrij nieuwe auto's er rondrijden met verkeerd afgestelde lampen vraag ik het me af ofdat je daar wel voor naar de garage moet gaan. Twisted Evil

Een tijdje geleden reed mijn schoonvader achter me met een gigantisch scheel staande lamp (H4).
Toen ik later zijn lampen controleerde bleek de lamp er gedraaid n te zitten, waarop hij vertelde dat hij hem er niet goed in kreeg.
Hij had nu zo hard geduwd dat 1 poot compleet verbogen in de unit zat.

De bovenstaande quote's zijn trouwens afkomstig van de site van de RDW en lijken me dan ook recent.

1 ding waar ik me echter nog steeds over verbaasd is dat als een auto af fabriek is uitgerust met Xenon dat er dan een automatische hoogteverstelling en een was-installatie aanwezig moeten zijn en dat bij achteraf-inbouw meteen alle regels overboord gegooid worden.
_________________
'92 Mazda mx-6 2.5I V6 KLZE "circuit auto"
Dynojet 200 pk / 253.3 nm
8785km sinds blokrevisie

'17 Hyundai Ioniq Electric - wit
'92 Yamaha XJ900
'08 Quest-229 Velomobiel

Penningmeester / Ledenadministrateur.
FORUM-MODERATOR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Za 14 Nov, 2009 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een leuke toevoeging die van de site "infopolitie" afkomt.

Quote:
Erratum Feitenboekje (mei 2009) - nr. 3
1. Feitcode R 619a (artt. 62. jo. 78 lid 2 RVV 1990)
Abusievelijk is feitcode R 619a onjuist in het Feitenboekje terechtgekomen. De correcte weergave van de feitcodetekst is in geautomatiseerde
systemen opgenomen (conform de bijlage van de Wet Mulder): als bestuurder die een doorgaande rijbaan verlaat en daartoe een uitrijstrook
volgt ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen niet de richting volgen die de uitrijstrook aangeeft. Het gaat hierbij om de gedraging waarbij
de bestuurder die de doorgaande rijbaan verlaat (c.q. heeft verlaten) niet de richting van de pijlen volgt die de uitrijstrook aangeven.
Hieronder is te zien hoe de feitcode zou moeten zijn afgedrukt in het Feitenboekje.
2. Feitcode N 553
Deze feitcode komt per 1 oktober te vervallen. Vanaf voornoemde datum is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV).
Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd na 1 oktober a.s. is feitcode N 553 met onmiddellijke ingang geblokkeerd in de Transactiemodule.

_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rhino
Freak


Geregistreerd op: 5-4-2008
Berichten: 785
Woonplaats: eerbeek

BerichtGeplaatst: Za 14 Nov, 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

daar kan ik dus uit opmaken dat per 1 oktober xenon zonder problemen mag?
_________________
Mazda mx-6 2.5 v6 1992 165.000km kleur onbekend RIP 07-10-2012
Mazda mx-6 2.5 v6 1993 320.000km Passion rose
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Za 14 Nov, 2009 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Smile
_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. -> Off-Topic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group