Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Website ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Een bak met vragen :O wat betreft turbo.
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. -> Tuning
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dannzor
Freak


Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 97
Woonplaats: Vlissingen

BerichtGeplaatst: Do 15 Jul, 2010 23:44    Onderwerp: Een bak met vragen :O wat betreft turbo. Reageer met quote

Hallo iedereen,

Ik heb hier al meerdere mensen een turbo project zien doen,
over lees je hier en daar eens wat, en ik moet zeggen dat ik het allemaal erg interessant vind,
helaas kan ik niet overal antwoorden op mijn vragen vinden, en daarom begin ik dit topic.
Ik heb op t forum gezien dat robbisan is bezig geweest met een turbo, en nog iemand op een 2 liter.

ik ben zelf in het bezit van een 2 liter uit 92.
en nou kwam mazda_mx6, met een turbo kit aanzetten een t3/t4 turbo, compleet met pijpjes, intercooler, wastegate, blowoff valve, boost controller, boost gauge en noem maar op.

Maar nou vraag ik me af..

een turbo op het blok zetten, is kwa praktijk zelf best te doen.
maar is het niet nodig om de compressie aan te passen aangezien je nu veel meer druk in je cilinders krijgt? d.m.v een dikke kop pakking en/of laag compressie zuigers?

en hoe weet je wanneer je turbo inkickt en voor hoelang?,
is dit af te stellen ? is dit per turbo heel erg verschillend?

Hoe zit het met de ecu?, het lijkt me dat deze het niet zal snappe als je zo veel lucht door je lmm je inlaatspruitstuk in blaast? moet je dit oplossen met behulp van een piggyback? of is het makkelijker om gewoon voor een compleet stand alone systeem te gaan?

wat betreft de olie leidingen ?, kun je deze gewoon van je blok halen?, is het niet nodig om de druk te verhogen aangezien deze nog een onderdeel moet gaan smeren?

Benzine inspuiting? zijn grotere injectoren een verreiste?, een FPR? een grotere/zwaardere bezine pomp?

en als laatst, het lijkt me dat je de remmerij ook aan zult moeten passen?, want volgens mij kom je anders in de problemen en wat betreft de keuring?, want volgens mij is het niet legaal om zo maar een turbo erop te knallen?.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen, ik vind het allemaal zeer interessant, maar ik wil toch eerst het een en ander weten voordat ik hieraan ga beginnen.

ik heb zoals al eerder vermeld een 2 liter, en die heeft standaard 117 pk als t goed is, ik hoop zelf dat als het zo ver komt, dat ik een pktje of 180/200 zal halen, dat is meer als zat.


Mvg Danny
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Vr 16 Jul, 2010 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik mij heb afgevraagd is waarom wil je het doen?
Meer vermogen is duidelijk, maar dat kan op meerdere manieren.
Als je kijkt naar wat het je gaat kosten dan kan je beter een auto zoeken die standaard al een turbo heeft. Die is redelijk eenvouder naar meer vermogen te brengen.

180-200pk daar zit een V6 MX6 ook snel op....

Als overblijft dat je het doet om te zien of je het voor elkaar krijgt, dan moet je het doen.

Je kan het beste kijken naar betaalbare sets om je blok te versterken en de compressie aan te passen. Voor jouw blok is meer te krijgen dan voor de V6 motoren dus dat is al eeb voordeel.

Welke turbo je zoeken moet wordt mede bepaald door de aanpassingen die je aan het blok wil doen.
De volumetrische efficïentie van je motor samen met de flowchart van een turbo bepalen hoe het zal reagereen.
Dat zijn specialistische berekeningen.

Je kan het beste voor een standalone gaan omdat de meeste piggybacks alleen maar de brandstof inspuiting beïnvloeden en niet de ontsteking. Die laatste is nou net belangrijk bij turbo toepassingen.

Ik schat dat als je het degelijk opbouwt je ergens tussen de 7 en 10 duizend euro uit gaat komen.
Budget tuning kan ook maar dan houd je een geld verslindende probleem auto. Very Happy
_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mazdarati
Freak


Geregistreerd op: 12-4-2006
Berichten: 3121
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

uuu ja idd zoals fullsize zegt . Laughing Laughing

Maar ik weet niet veel over turbo's maar over je remmen hoef je je geen zorgen te maken .
Een J-spec mx6 (KLZE) heeft de zelfde remmen als de e-spec mx6 (I4 en V6).
Dus deze kunnen gewoon de 200 pk hebben .

Maar waarom ga je niet voor een klze dan ?
Deze is ook rond de 200 pk en aan onderdelen is ook makkelijk te komen via het forum .
Ik denk dat je dan zo 3 a 4000 kwijt bent met alles .

Een turbo is leuk maar tot nu toe heeft iedereen het al op gegeven om door te blijven rijden met een turbo .
En hoe staat het met de bak ?
Hoeveel kan deze hebben dan?
_________________
Audi a3 3.2 quattro S-line
268pk / 345nm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dannzor
Freak


Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 97
Woonplaats: Vlissingen

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, de rede dat ik niet voor een klze ga is:

Ik weet niet hoe het met het verbruik zit met een 2.5 liter,
hiervoor heb ik een 3 liter V6 gehad, die liep 1 op 5 (niet fijn)
me I4 loopt 1 op 13 (happyface)
dusja, en het blok heeft net 129.xxx gehaald, dus ik vind het gewoon echt heel zonde omdat weg te doen, loopt verder ook nog als een zonnetje en tot nu toe nog geen gezeik mee gehad.

Ik heb ook geen idee wat het verbruik zal worde met een turbo, ik gok ook dat het flink omhoog gaat , maarja tis niet anders.
plus dat iedereen die een blok aanbied zegt : ongv zo veel km's. tsja daar doe ik het simpelweg niet voor, ik wil zekerheid.
en een turbo vind ik leuker aangezien je dit helemaal zelf kunt doen (de install dan), en je krijgt een vette kick als die turbo erbij springt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Fullsize
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 28-7-2004
Berichten: 2566
Woonplaats: Oldambt

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Turbo is leuk, maar als je jezelf nu al zorgen maakt over het verbruik dan moet je er nog eens goed over na denken. Het verbruik gaat zeker stijgen en als je rustig rijdt (als een omaatje) dan haal je misschien 1:10.
_________________
Respect krijg je voor wat je gedaan hebt, niet voor wat je van plan bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dannzor
Freak


Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 97
Woonplaats: Vlissingen

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

nou ik maak me niet zo veel zorgen over t verbruik, tis meer dat ik het zonde vind om een blok met 130 dkm weg te doen. terwijl er niets mis mee is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
rhino
Freak


Geregistreerd op: 5-4-2008
Berichten: 785
Woonplaats: eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

als ik het zo lees dan zou ik gaan voor de klze.
ten eerste zijn dan volgens mij de kosten lager en krijg je de zelfde aantal pk's maar dan met een blok wat standaard dat aantal heeft.
en als je dan nog eens zit te denken aan een turbo dan wordt 't nog leuker Very Happy
althans zo zou ik het doen.
_________________
Mazda mx-6 2.5 v6 1992 165.000km kleur onbekend RIP 07-10-2012
Mazda mx-6 2.5 v6 1993 320.000km Passion rose
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Dannzor
Freak


Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 97
Woonplaats: Vlissingen

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

tsja, daar moet ik je ook weer gelijk in geven Razz,

naja, ik denk dat ik eerst dit blokje oprijd (en ik hoop toch dat dat erg lang gaat duren) en dan miss wel een swap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
rhino
Freak


Geregistreerd op: 5-4-2008
Berichten: 785
Woonplaats: eerbeek

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

je blok te koop zetten kan natuurlijk ook.
_________________
Mazda mx-6 2.5 v6 1992 165.000km kleur onbekend RIP 07-10-2012
Mazda mx-6 2.5 v6 1993 320.000km Passion rose
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
willem
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 1-11-2002
Berichten: 2104

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Enige probleem waar jullie denk ik overheen lezen is dat ie een 2 liter heeft
Dan ben je wel 3 ze's kwijt om dat er in te krijgen
PS Heb nog wel een ZE met turbokit te koop. Laughing Laughing
_________________
http://www.cardomain.com/ride/2512461
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dannzor
Freak


Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 97
Woonplaats: Vlissingen

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul, 2010 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

ahh dus jij bent degene met die set:P,
iig, je bedoeld ecu's?
ik ben zowieso al hard bezig met het zoeken naar piggybacks en stand alone systems, want dan kan heel die k*t ecu dr uit.
maare pm me maar met alles wim Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
willem
Betalend Clublid


Geregistreerd op: 1-11-2002
Berichten: 2104

BerichtGeplaatst: Di 20 Jul, 2010 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1992-1997-Mazda-MX-6-MX6-2-0L-4CYL-FS-DE-Turbo-Manifold-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem19bad8379cQQitemZ110508914588QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Hier begint het dus mee Laughing
_________________
http://www.cardomain.com/ride/2512461
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dannzor
Freak


Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 97
Woonplaats: Vlissingen

BerichtGeplaatst: Di 20 Jul, 2010 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dat snap ik Razz,

maare die turbo zit wel op een v6,

maar tis toch een T4?,
dus waarom zou ie ook niet op een 4 cyl passe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Mazdarati
Freak


Geregistreerd op: 12-4-2006
Berichten: 3121
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo 21 Jul, 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

willem schreef:
Enige probleem waar jullie denk ik overheen lezen is dat ie een 2 liter heeft
Dan ben je wel 3 ze's kwijt om dat er in te krijgen
PS Heb nog wel een ZE met turbokit te koop. Laughing Laughing


Ik denk dat de ondedelen niet het grootste probleem zijn .
Maar als je bv een donor V6 mx6 hebt dan heb je alles al .

+ dat een ZE sneller zal zijn dan een turbo met het zelfde vermogen .
Een ZE heeft gelijk zijn pk's en een turbo moet zich eerst opspoelen voor de druk .
Dan is de ZE al weer weg .

Maar de meeste KLZE's hebben wijnig km gelopen .
Vaak zitten ze zo tussen de 40 a 80.000 km .
Maar ja km stand zegt ook niet veel .
Die van mij heeft +- 30 a 35.000 gelopen en is al 2 x kapot gelopen .
_________________
Audi a3 3.2 quattro S-line
268pk / 345nm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Hoacs
Freak


Geregistreerd op: 18-3-2006
Berichten: 1118
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do 22 Jul, 2010 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je zeker dat een ZE sneller is als een 2liter met turbo en hetzelfde vermogen?
Denk dat je vergeet dat een turbo ook aardig wat koppel maakt en denk dat je met een 2l + turbo iets meer koppel hebt als de turbo in komt?

Lijkt me wel een leuke dragrace om te proberen Laughing
_________________
Geen mx6 meer, maar nog wel klze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Welkom op het forum van de Mazda MX-6 Club Nederland. -> Tuning Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group